Gratis verzending vanaf € 35,-
Voor 17:00 besteld, morgen in huis.
30 dagen bedenktijd
Achteraf betalen

Hoe honden leren - positieve hondentraining

Hoe honden leren - positieve hondentraining

Om honden beter te begeleiden is het belangrijk om te begrijpen hoe honden leren. In deze blog legt Jippie het je uit!

Als je dierenwinkel Jippie wat beter kent, weet je dat onze basis ligt in de positieve hondentraining. Daarover bestaan nogal wat misverstanden en vragen. Vaak krijgen wij de vraag: Mag Jip dan alles? Of opmerkingen als: Jip is een dominante hond. Hierover willen we graag wat dingen ophelderen en de misverstanden hierover wegnemen.

 

Positieve hondentraining

In de hondenwereld kom je steeds meer hondenscholen en gedragstherapeuten tegen die werken via de methode van de ‘positieve hondentraining’. Deze theorie gaat uit van het trainen van honden zonder dwang, angst, intimidatie en pijn. Dit betekent echter niet dat een hond van een positieve hondentrainer alles mag. De hond wordt natuurlijk begrensd en er gelden voor de hond bepaalde regels (die consequent worden gehandhaafd).

Het wil overigens ook niet zeggen dat mensen die niet volgens de ‘positieve’ weg trainen, wel trainen met dwang, angst, intimidatie en pijn.

Positief trainende hondeneigenaren en professionals hebben de dominantie-theorie losgelaten. Dat wil zeggen dat het idee van de hond als roedeldier gelijkend op de wolf achterhaald is en dat je je hond niet langer ‘de baas’ moet zijn. Het betekent niet dat je een hond die positief getraind wordt, niet mag corrigeren. De manier waarop, wanneer en in welke mate de correctie wordt toegepast, moet natuurlijk wel passen bij de situatie. Correctie kan namelijk prima zonder angst, pijn en intimidatie.

 

Operante conditionering

Correcties zijn onderdeel van de leerprincipes van de hond. Dit leerprincipe wordt ook wel operante conditionering genoemd. Bij operante conditionering wordt er geleerd vanuit het idee dat je gedrag dat iets prettig oplevert herhaald gaat worden en dat gedrag dat geen prettig gevolg heeft, zal uitdoven. Deze leerprincipes kennen een wetenschappelijke basis, gelegd door onder andere Skinner en Thorndike.

Als je positief traint, maak je gebruik van het leerprincipe van de operante conditionering. Kort gezegd betekent het dat als je wilt dat het gedrag (dus hetgeen de hond doet, niet hoe de hond zich voelt) toeneemt, je daar een positieve of negatieve bekrachtiger voor gebruikt. Ook als je gedrag wilt laten afnemen, kun je operante conditionering gebruiken. Je maakt dan gebruik van correcties. Een voorbeeld:
- Je wilt dat je hond terugkomt als je hem roept. Door de hond te belonen als hij bij je komt, levert het hier komen hem daadwerkelijk iets op. Je voegt een positieve prikkel toe aan het gewenste gedrag. De kans dat je hond de volgende keer komt als je hem roept, is groter geworden. Dit is een voorbeeld van een positieve bekrachtiger. Er is sprake van een bekrachtiger omdat het gedrag is toegenomen. De bekrachtiger is positief omdat er een beloningssnack is toegevoegd.


- Je kunt gedrag ook negatief bekrachtigen. Er is sprake van bekrachtiging als het gedrag toeneemt. De bekrachtiging is negatief omdat er iets wordt weggenomen. Hierbij kun je denken aan een hond die trekt aan de riem. Door het trekken komt er druk op de riem te staan. Als de hond netjes naast de baas loopt, zal de druk van de riem afgaan. Het onprettige gevoel van de druk op de riem, wordt dus weggenomen door het lopen naast de baas. Het gedrag ‘lopen naast de baas’ zal dus toenemen omdat er een pijnprikkel weggelaten is/wordt.

 

Correctie van je hond

Het kan ook zijn dat je wilt dat het gedrag van je hond afneemt. Er is dan sprake van een correctie. Correcties kunnen ook weer positief en negatief zijn. Er is sprake van een positieve correctie als er iets wordt toegevoegd aan een prikkel waardoor het gedrag afneemt. Hierbij kun je denken aan het laten schrikken van de hond door bijvoorbeeld met pannendeksels tegen elkaar te slaan. Stel dat een hond vaak iets van het aanrecht steelt en je wilt dat dit gedrag afneemt. Doe je dit door middel van een positieve correctie dan sla je dus met de pannendeksels tegen elkaar aan op het moment dat de hond iets van het aanrecht steelt. Doordat de hond een negatieve ervaring heeft, zal hij het gedrag minder vaak laten zien.
(let op: de oplossing die hier wordt geboden is een voorbeeld ter illustratie en wij raden deze vorm van trainen ten zeerste af!)


- Correcties kunnen ook negatief zijn. Er is sprake van een correctie want het gedrag neemt af, er is sprake van een negatieve correctie omdat er iets wordt weggenomen na het gedrag. Hierbij kun je denken aan het geven van een time-out als een hond bepaald gedrag blijft vertonen. De ‘vrijheid’ die de hond op dat moment verliest is het negatieve component. Als het goed is, leert de hond dat op bepaald gedrag een ‘time-out’ volgt, en hij zal dat gedrag dus minder vaak laten zien.

 

Positieve bekrachtigers en negatieve correcties

‘Positieve’ hondentrainers willen zoveel mogelijk trainen door middel van positieve bekrachtigers en negatieve correcties. Trainers en hondenscholen die stellen dat ze niet corrigeren, bedoelen vaak dat ze niet corrigeren door bijvoorbeeld hard aan de riem te trekken (dat kan pijn veroorzaken bij de hond) of niet tegen de hond schreeuwen (intimidatie). In hondentraining ontkom je niet(!) aan correcties en daar is niets mis mee. Zolang je de correcties diervriendelijk (dus zoveel mogelijk negatief houdt) en het de hond zo veel als mogelijk begrijpt wat er van hem wordt gevraagd.

Inmiddels is wetenschappelijk aangetoond dat het werken met positieve bekrachtigers en negatieve correcties beter is voor het welzijn van de hond en dat honden er sneller door gaan leren.

 

bronnen: 

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
Gratis verzending vanaf € 35,-
Voor 17:00 besteld, morgen in huis.
30 dagen bedenktijd
Achteraf betalen